SCM bussines food solution.

KATEGORIE:

Odwiedź również:

Koniec roku to dla większości z nas czas podsumowań nie tylko sukcesów, ale też wyzwań. Na takie analizy w szczególności decydują się działy HR, gdzie na co dzień mamy do czynienia z rekrutacjami nowych i oczekiwaniami już obecnych pracowników. W naszym HR’owym Zespole SCM podsumowania wyzwań, z którymi najczęściej spotykaliśmy się w mijającym roku, są nie tylko sposobem na lepsze działanie naszego działu, usprawnienie go w kolejnym roku, ale przede wszystkim to doskonała obserwacja rynku i dostosowanie organizacji tak, by odpowiadała na oczekiwania współczesnego pracownika.

2023 rok był już kolejnym z rzędu rokiem wyjątkowym. Po dość trudnym okresie pandemicznym, czas postcovidowy, którego doświadczamy stawia przed nami wiele nowych, bardzo specyficznych wyzwań. Obserwujemy znaczący niedobór pracowników i to bez względu na to, czy prowadzimy rekrutacje na stanowiska menedżerskie czy niższego szczebla. Wyraźnie widzimy, że pandemia zmieniła nasze priorytety, pracownicy mają zupełnie inne oczekiwania niż jeszcze 3-4 lata temu, a co najbardziej widoczne z naszego punktu widzenia,  coraz częściej młodzi pracownicy nie chcą wiązać się z jedną firmą na dłużej. Choć nie boimy się szukać swojego miejsca, to niestety ta odwaga łączy się z bolączką dla nas, działów HR, ponieważ trudniej jest pracowników zatrzymać. Zwłaszcza, gdy motywem decyzyjnym nie są warunki, jakie oferuje firma, ale właśnie chęć zdobywania doświadczenia w wielu organizacjach. Ja zawsze powtarzam, że zmiana miejsca pracy nie jest niczym złym, ale należy bardzo uważnie przyglądać się nie tylko plusom takich działań, ale i minusom, ponieważ często krótkotrwałe zatrudnienie oznacza mniejszą możliwość zgłębienia wiedzy i zdobycia odpowiednich, rozwijanych na przestrzeni czasu kwalifikacji. A takie niedobory również obserwujemy podczas rekrutacji.

Na pewno nie możemy też pominąć rosnących kosztów pracy, jak również rosnącej inflacji. Z jednej strony mamy zatem potrzebę oszczędności w organizacjach, a z drugiej naturalną chęć wyższego wynagrodzenia u pracowników. W SCM staramy się zachować równowagę pomiędzy dobrem firmy, a well beingiem pracowników, dlatego stawiamy na zwiększenie zaangażowania pracowników poprzez system premii uznaniowych, a także bonusy w postaci dofinansowania nauki języków obcych oraz studiów podyplomowych, co pomaga w podnoszeniu kwalifikacji. Zależy nam, aby nawet w tak niepewnych czasach pracownicy SCM mieli poczucie, że firmie zależy na ich rozwoju i zawodowej satysfakcji.

Kolejnym wyzwaniem jest na pewno sytuacja geopolityczna. Mimo, że wojna za wschodnią granicą towarzyszy nam niestety, ale już od prawie dwóch lat, to widzimy, że dla wielu pracowników jest wciąż powodem stresu i niepewności. Dodatkowo, pamiętajmy, że zmienił się też rynek, na którym pojawiło się wielu specjalistów właśnie z Ukrainy. W SCM od początku byliśmy otwarci na pomoc naszemu sąsiadowi, ale z punktu widzenia pracy w dziale HR mogę po tych dwóch latach stwierdzić, że procedury zatrudniania cudzoziemców nie uległy znaczącym uproszczeniem, co również stanowi dla nas swego rodzaju wyzwanie.

W kontekście naszej organizacji, niewątpliwym wyzwaniem jest również model pracy. Widzimy, że młodsi pracownicy, zwłaszcza kandydaci do pracy w naszej firmie, oczekują większej elastyczności i swobody w kontekście czasu i sposobu wykonywania pracy. O ile jeszcze 3-4 lata temu home office był benefitem, o tyle teraz jest to standard i nie każdy chce zrozumieć, że nie wszystkie firmy mogą pozwolić sobie na zdalny bądź nawet hybrydowy model pracy. A tak właśnie jest w SCM. Specyfika naszej firmy, w której tak ważna jest logistyka, dbałość o procesy dostaw i budowane latami dobre relacje z Klientami, wymagają obecności w firmie, częstych wyjazdów, a już na pewno umiejętności nawiązywania i utrzymania dobrych, bezpośrednich relacji z podwykonawcami, współpracownikami i oczywiście wspomnianymi Klientami. Nie ukrywamy tego podczas rekrutacji, a wręcz przeciwnie już wtedy zwracamy uwagę na zdolności interpersonalne kandydatów. Podsumowując to wyzwanie, muszę podkreślić, że nie lubimy rezygnować z wartościowych kandydatów i jeśli przeszkodą jest tylko model pracy, to zawsze dążymy do tego, aby znaleźć wspólne dla obu stron rozwiązanie.

Jeśli miałabym powiedzieć, jaki trend utrzyma się w 2024 roku, to myślę, że będzie to zdobywanie i utrzymywanie wartościowych pracowników. To wyzwanie dla nas, organizacji, by być rzeczywiście atrakcyjnym graczem na rynku, który słucha potrzeb, jest odpowiedzialny społecznie, pomaga się rozwijać, wykorzystuje nowe technologie, ale też dąży to tego, aby każdy nasz pracownik wiedział, że jesteśmy pewnym i rzetelnym partnerem, z którym warto związać się na lata.

Anna Kuźnicka

Senior HR Specialist w SCM Sp. z o.o.